Welke voor- en nadelen geeft elektrisch rijden?

Verscheidene partijen geven aan dat elektrisch rijden de toekomst is omdat het zo goed is voor het milieu, maar hoeveel beter is elektrisch rijden nou echt voor het milieu en welke voor- en nadelen zijn er nog meer? In dit artikel vertel ik je meer over het voordeel en het nadeel van elektrisch rijden.

CO2-uitstoot

De elektrische auto zelf stoot geen uitlaatgassen zoals CO2 uit, maar toch is er indirect wel een uitstoot van CO2. Bij het opwekken van verschillende soorten energie is CO2 uitstoot onvermijdelijk. Bij auto’s die rijden op brandstof is dat heel anders. Die auto’s stoten tijdens het rijden veel uitlaatgassen uit, maar ook tijdens het produceren van deze brandstoffen komt CO2 vrij. Bij het produceren van auto’s komt uiteraard ook CO2 vrij, maar het produceren van een elektrische auto stoot ongeveer evenveel CO2 uit als een normale auto. De productie van de accu van een elektrische auto stoot echter wel meer CO2 uit. Als je kijkt naar het totale plaatje van de uitstoot zul je zien dat een elektrische auto wel een stuk schoner rijdt dan een auto op brandstof, wel tot drie à vier keer schoner zelfs. 

Kosten

Niet alleen rijdt de elektrische auto schoner, maar het scheelt ook nog een hoop in de kosten. Doordat er een ander soort motor in een elektrische auto zit, is de kans op slijtage ook aanzienlijk kleiner dan bij een brandstof auto. Dit komt doordat er minder bewegende deeltjes in de motor zitten. Wanneer er minder kans is op slijtage, zullen elektrische auto’s dus ook goedkoper zijn in onderhoud. Ook is de bijtelling op elektrische auto’s veel lager dan de bijtelling op brandstof auto’s. De bijtelling op elektrische auto’s is in 2021 12% over de eerste 40.000 euro, daarna geldt de standaard bijtelling van 22%. Echter zul je dus nog steeds fiscaal goedkoper uit zijn met een elektrische auto. 

Actieradius

Een nadeel van elektrisch rijden is de kleine actieradius. Elektrische auto’s hebben doorgaans een actieradius van ongeveer 150 kilometer. Voor een Tesla kan dit, onder ideale omstandigheden, oplopen tot wel 400 kilometer. Toch is dit een enorm verschil ten opzichte van een auto op brandstof. Het nadeel hiervan is dat je de auto redelijk vaak moet opladen, waardoor het afleggen van lange afstanden gepland moet worden. Bedrijven zijn werk aan het verrichten om de accu’s steeds beter te maken, zodat langere afstanden gereden kunnen worden op een volle accu. 

Opladen

Het opladen van een elektrische auto is een voordeel en een nadeel tegelijkertijd. Het voordeel van elektrisch laden is dat het een stuk goedkoper is dan brandstof tanken. Het nadeel aan opladen is dat het ook meteen een stuk langer duurt dan tanken. Tanken is binnen een minuut klaar en met het opladen van de elektrische auto ben je een tijd bezig. Er zijn verschillende snellaadpunten waar je je auto volledig kan opladen binnen zo’n 30 minuten, maar er zijn ook normale laadpunten waar het opladen van een auto tot wel 10 uur kan duren. Als je je auto oplaadt terwijl je een volledige werkdag hebt of in de nacht, dan is het goed te combineren, maar voor lange afstanden moet je dus kijken naar snellaadpunten.

Author

admin@hemeyla.nl